Stressad?

Stress är ett enormt problem på många arbetsplatser i dagens läge då kraven ökar. Många upplever en enorm tidspress – även på helgerna och semestrarna då mobiltelefonerna ofta följer med ner i fickan och samtalen fortsätter strömma. I många fall krävs också att arbetet fortsätter i brist på personal. Många skräms också av tanken att förlora jobbet.

Hur stressad är du? Det handlar inte längre om enbart arbetsmiljön, utan just livet i stort. Hinner du vara närvarande för barnen eller störs du konstant av dåligt samvete för att ”inte räcka till”? Det räcker inte med de 2 korta veckorna under julen eller de 3-4 under sommaren för att man ska ”hinna ikapp” med livet. Har det blivit bättre, eller sämre för dig under de senaste åren? Får du ont i magen bara av att läsa detta? Det finns många fantastiskt bra knep som kan hjälpa dig. Här är ett utdrag från netdoktor.se:

  • Titta på hur andra gör som inte är stressade, ta efter deras beteendemönster.
  • Obeservera din andning, hur andas du just nu? Korta, snabba andetag i bröstkorgen tyder på att du är stressad. Försök att dra djupare andetag, från magen. Andas in genom näsan och ut genom munnen. Att räkna andetagen, till exempel upp till 10, kan hjälpa och lugnar automatiskt.
  • Gå långsammare och se dig omkring. Observera himlens färg, hur träd, buskar, blommor eller  byggnader du går förbi ser ut. Känn hur vinden och luften mot din kind känns.
  • Ät långsammare. Undvik att äta framför TVn. Gör måltiden mer behaglig genom lugn bakgrundsmusik och tända sterinljus, både när du äter ensam eller tillsammans med andra. Duka inte av på en gång efter middagen. Sitt kvar en stund och smält maten i lugn och ro.
  • Ta lika mycket hänsyn till dig själv som du gör till din familj och dina vänner. Vilka råd skulle du ge en nära vän som behöver slappna av? Ge de råden till dig själv.
  • Håll hastigheten i trafiken. Undvik att bli arg på andra trafikanter. Det lönar sig inte. Vem vet, nästa gång kanske det är du som gör en klantig sväng.
  • Lär dig se dina negativa tankemönster. Ägna inte ilska och energi åt saker du inte kan göra något åt. Andas djupt och släpp känslan och tanken. Tänk på något roligt i stället. Kommer den negativa tanken tillbaka, släpp den igen.
  • Ta hand om dig själv och din kropp. Unna dig egen tid. Är dagarna alltid fullspäckade, ge dig kortare pauser då och då.
  • En bra metod för avslappning är att lyssna på CD-skivor med mentala träningsprogram. Du får då en guidad avslappning genom att lyssna till en instruktionsröst och lugn bakgrundsmusik under cirka 20 minuter. Att ta sig tid för 20 minuters avspänning hinner alla, gör det till en del av din dagliga rutin.
  • Rör på dig. Flera vetenskapliga studier visar att fysisk aktivitet motverkar stress. Hitta en träningsform som passar dig, välj mellan till exempel simmning, cykling, styrketräning, aerobics, dans, bollsporter, kampsport mm. Tai-Chi och Qi-gong är två lugnare, asiatiska träningsformer som är bra för avstressning. Även yoga och meditation eller en vanlig, hederlig promenad fungerar avstressande.
  • Berätta för din familj och vänner att du är stressad, det är viktigt att få stöd.
  • Bestäm dig för att slappna av när du ska somna. När du är övertrött kan det ta längre tid att gå ner i varv. Hjälp till genom att andas djupt. Känn efter var musklerna är spända och tillåt dem att slappna av.

Ref: http://www.netdoktor.se/stress-utbrandhet/artiklar/enkla-tips-vid-stresshantering/

2014 kan bli ditt år. Kom ihåg att andas!

Mvh

Hittakurs.se

Annonser
Detta inlägg postades i Nyheter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s